Neverbalna komunikacija je svuda oko nas, gde god da se okrenemo ona je prisutna. Kad odemo na pijacu i gledamo kako se ljudi mršte na ono što pokušavaju da im prodaju pijačni prodavci, kad odemo na posao i kad naš kolega nervozno grize vrh hemijske olovke ili kad koleginica malo malo pa proverava fejsbuk profil. U današnje vreme sve su to neki od načina ispoljavanja neverbalne komunikacije tj. komunikacije koja je lišena reči (verbalnog komuniciranja). Da li smo se mi možda zapitali, šta ako bi znali da tumačimo određene znakove koje nam druga ili druge strane ispoljavaju kroz sve ono što nije verbalno iskazano?
Saznanje o tome šta nam druga strana govori nam može pomoći da bar saznamo da li nas neko laže ili ipak govori neku verziju istine, ako ništa drugo. Verovatno se pitate na osnovu čega možemo da saznamo dodatne informacije koje su nam interesantne.
Postoji niz elemenata, kroz koji se manifestuje neverbalna komunikacija . Kao što su određeni delovi tela, mirisi, harizma, kako ostavimo prvi utisak itd.
U ovom članku ćemo se osvrnuti na neke najčeće elemente neverbalne komunikacije koje srećete u poslu I svakodnevnom životu.
Rukovanje
Rukovanje je jedno od prvih neverbalnih znakova koje verovatno primetimo. Da li se neko sa nama rukuje sa čvrstim stiskom ruke , da li sa mlitavim , da li nekim umerenim itd.. Mi se verovatno pitamo šta to konkretno znači, verovatno pretpostavljamo, ali šta nauka kaže.
- Mlitavo rukovanje – hladno, labavo rukovanje se pojavljuje kod osoba koje su preterano nervozne, nesigurne ili uplašene.
- Lomljenje prstiju rukovanje – rukovanje gde jedna strana jako stiska drugu ’’lomeći’’ joj prste i na taj način šalje agresivnu poruku. U dobrom broju slučajeva osobe koje lome prste su duboko isfrustrirane.
- Rukovanje sa ispruženom rukom – kad osoba pruža ukočenu i ispravljenu ruku to se može shvatiti da kod te osobe vlada nepoverenje, težnja za kreiranjem distance i rezervisanost.
- Političko rukovanje – rulovanje gde jedna ruka preklopi drugu, koriste je političari kako bi pokazali bliskost sa biračima. Međutim takvo rukovanje se često percipira kao izveštačeno.
Držanje
Kad se kaže držanje , tu se pre svega misli na pozicije tela koje govore da li je neko otvoren i rapsoložen za saradnju ili je zatvoreniji tip koji nas porecnjuje sve vreme dok komuniciramo. Postoje dva generalno tipa držanja: otvoreno i zatvoreno držanje.
- Otvoreno držanje
Ono se uglavnom prepoznaje kad osoba drži raširene ruke, nije prekrstila noge i dlanovi su otvoreni tokom komunikacije. Razlozi za zatvoreno držanje su: prihvatanje, pasivna opasnost, agresivnost (u kombinaciji sa stisnutim pesnicama), opuštanje
- Zatvoreno držanje
Ono se u većini slučajeva manifestuje sklopljenim rukama, prekrštenim nogama i telom koje je u nekim situacijama je blago okrenuto od sagovornika. Razlozi za zatvoreno držanje su: odbrambeni mehanizam, sakrivanje, hladnoća.
Otvoreno držanje imaju ljudi koji su generalno pozitivniji i voljni da sarađuju i da idu ka rešavanju problema, dok ljudi sa zatvorenim držanjem šalju poruku ‚‚Ubedi me‚‚
Kontakt očima
Uz rukovanje verovatno jedan od elemenata neverbalne komunikacije koji se najlakše primećuje. Da li nas neko gleda u oči na primer I ako nas ne gleda mi pomislimo ‘’on ili ona me uopšte ne sluša’’. Mada ne treba grešiti dušu , čovek ipak koristi uši za slušanje ne oči.
Direktan kontakt očima je veoma bitan u komunikaciji. Postoji ustaljeno verovanje da se osobe koje koriste direktan kontakt očima sagledavaju kao osobe sa većim samopouzdanjem, da imaju kredibilitet i da nemaju ništa da sakriju, dok osobe koje izbegavaju kontakt očima manifestuju upravo suprotno.
Verujem da su se mnogi od vas zapitali zašto na primer profesionalni pokeraši nose naočare dok igraju poker. Mene je to takođe zanimalo I došao sam do odgovora. Pokeraši stavljaju naočare kako bi pokrili oči tačnije sakrili zenice. Kad osoba tokom kartanja doživi neki pozitivan impuls recimo u vidu jakih karata, ona ne može da sakrije tu njegovu nazovimo sreću , bar njegove zenice ne mogu da sakriju jer se šire, suprotno kad je neko razočarenje onda se one skupljaju. Pa ako neki igrač diže ulog , a vidimo mu raširene zenice verovatnije je da nećemo dalje pratiti sa ulogom, dok ako su mu skupljene zenice, to bi značilo da blefira.
Facijalna ekspresija
Ljudi stalno prave određeni izraz lica I to da često nisu toga svesni. Facijalna ekspresija se smatra često i najbitnijim delom neverbalne komunikacije. Putem izraza lica mi manifestujemo razne emocionalne reakcije ali i usmeravamo interakciju sa sagovornikom (davajući signal da je na nas možda red da pričamo). Facijalna ekspresija može komunicirati razna stanja kao i emocije, kao što su: sreća, ljutnja, tuga, zgražavanje, neraspoloženje itd.
Prostor
Svako od nas voli da nam niko ne narušava naš lični prostor. Ne narušavanje prostora je dosta postalo rasprostranjeno da u svakom drugom filmu se pominje baš ta rečenica. Kad bi morali da definišemo razdaljine koje su poželjne za određene situacije , one bi ovako bile grupisane:
- Intimna razdaljina – je ona koja je rezervisana za porodicu, prijatelje, voljene i slično. Razaljina ne prelazi pola metra.
- Bliska razdaljina – ova razdaljina se praktikuje među prijateljima i veoma bliskim poslovnim partnerima i iznosi između pola metra i metar
- Dalja razdaljina – ona gde se ne može doći u kontakt sa drugom osobom. Ta razdaljina iznosi oko metar i po.
- Društvena razdaljina – naodgovarajuća razdaljina za za posao, tu se teži napraviti distanca. Ta razdaljina iznosi od metar i po do tri metra.
- Javna razdaljina – ova razdaljina je odgovarajuća za javne skupove i uglavnom je preko 3 metra.
Oblačenje i mirisi
Oblačenje i mirisi predstavljaju element neverbalne komunikacije koji je ne spada u govor tela, a govori dosta o osobi sa kojom imamo kontakt. Oblačenje i mirisi koje osoba koristi može poslati snažnu poruku suprotnoj strani i na taj način znatno uticati na prvi utisak koji se stvara kod osobe sa kojom komuniciramo, poslujemo ili udvaramo. Da li mirišljav muškarac i dobro obučen stvara bolji utisak kod žena ili ne? Isto pitanje važi i za muškarce.
Pitamo se verovatno šta znači koji miris i kako se može protumačiti?
- Ukoliko se koristi jak miris to odaje nepristojan utisak i često se sreće kod osoba koje su očajne i klonule, jer jakim mirisima pokušavaju da se nadomeste neki drugi nedostaci i da se prikaže neka druga slika od one koja je stvarna.
- Ukoliko osoba nema nikakav parfem ili kolonjsku vodu to može da ostavi sterilan utisak ili osećaj ravnodušnosti prema tom nekom.
- Umeren miris se predlaže što u poslovnoj komunikaciji što generalno jer daje osećaj prijatnosti i kreira pozitivnu atmosferu. Uvek se mogu uzeti i sopstvena iskustva kao primer. Da li je prijatnije da se oseti jak prodirujući miris (koji nam iritira sluzokožu nosa) ili blaži prijatan koji godi da se oseti?
Dok kod oblačenja pre svega u poslovanju se susreću dva tipa oblačenja. Poslovni i poslovni opušteni (business casual) način oblačenja. Poslovni način oblačenja podrazumeva odelo, košulju i kravatu kod mušakraca dok kombinezon za ženu. Sa druge strane poslovni opušteni način oblačenja je više zastupljen kod zaposlenih koji ne rade direktno sa klijentima i npr. rade u naučnoistraživačkim centrima. Taj način oblačenja podrazumeva pantalone i košulju u nekim slučajevima odelo samo bez kravate. Kod žena uglavnom farmerke ili suknja i neka bluza ili džemper
Kako ostaviti prvi utisak?
Koliko je prvi utisak bitan to se može videti na svakom koraku , samo kad pažljivo slušate ćaskanja okoline oko vas : ‘’Nije na mene ostavio neki prvi utisak’’.
Postoji dosta nepisanih pravila koja se koriste da bi se ostavio pozitivan prvi utisak. Ona koja su najčešće pominjana u šarenolikoj stručnoj literaturi su:
- Stav kojim se želi predstaviti drugoj strani. Stav bi trebao da bude konzistentan i da po mogućnosti odražava otvorenost, pristupačnost i da se radi o osobi koja bi mogla da postane prijatelj.
- Osmeh je najbolji znak otvorenosti i prijateljskog odnosa.
- Gledanje u oči predstavlja i odaje ozbiljnost osobe i skida sumnju da se osobi ne može verovati i da se radi o nekom nestalnom tipu čoveka.
- Rukovanje je prvi kontakt sa osobom sa kojom pričamo, koji može znatno da utiče da se ostavi pozitivan utisak.
Marko Burazor
*Autor je vlasnik i direktor kompanije za poslovnu edukaciju i konsalting BC Agency , Treninzi.rs
**Treninzi, koučing i konsalting poslovnih, prodajnih i veština komunikacije