Kako gradimo KREDIBILITET?

U današnje vreme jedna od onih osobina koja nije toliko popularna ali uvek ima vrednost i težinu bez obzira na trendove koji su zastupljeni u društvu.

U životu imate ljude koji nose neku posebnu energiju i znanje i koji su u svojim oblastima vrhunski profesionalci i ostvarili su dosta toga. Moja sreća je da među prijateljima imam dosta primera (Miodrag, Jasmina, Miloje, Vesna, Nada…) takvih sjajnih i briljatnih ljudi, koji pored profesionalizma i znanja, imaju jednu malu i snažnu reč koja ih odvaja, krediblitet.

Kad pitate ljude koji im je poslovni cilj? Dobar deo njih će reći cilj da zarade ne znam koliko para, kupe tu i tu stvar, urade to to i to. Sve je to ok, but not my cup of tea.

Koji je to moj cilj? Neki moj lični poslovni cilj je da na prvom mestu uživam u onome što radim i stvaram. Drugi ne manje bitan, da kroz svoj rad stvorim i održim kredibilitet.

Šta je kredibilitet?

Koren reči “ kredibilitet “ je ” kredo , ” što znači “Verujem ” na latinskom. Jednostavno rečeno, kredibilitet je osećaj poverenja i poštovanja koji stvaramo kod drugih.

Zašto je kredibilitet bitan?

Setite se vremena kada ste imali nadređenog koji je imao kredibilitet. Verujem da je ta osoba prenosila svoju energiju i strast na ceo vaš tim. Da ste znali da će ona raditi prave stvari iz pravih razloga , a vi da verujete da ona najbolje zna zašto nešto radite iako se možda u tom momentu ne slažete sa tim.

Da li ćete kupiti neki proizvod od prodavca kojem ne verujete?

Da li ćete verovati u ideju koju deli osoba kojoj ne verujete?

Da li ćete moći da prihvatite da delite vrednosti sa nekim ko ima u najmanju ruku problematična moralna načela?

Kako gradimo kredibilitet?

Izgradnjom karaktera

Ako bi kredibilitet bio piramida, onda naš karakter i integritet čine temelj.

Kako bi izgradili karakter prva stvar koju moramo da uradimo je da identifikujemo ključne vrednosti koje nećemo prekršiti – ljudi sa jakim karakterom će se založiti u ono šta veruju, čak i kada to nije u skladu sa mišljenjem većine.

Integritet je od suštinskog značaja za kredibilitet. Moramo biti percipirani kao neko ko radi prave stvari iz pravih razloga.

Da bi sačuvali svoj integritet, uvek treba dobro razmisliti o izborima koje smo napravili i obećanjima koja smo dali.Nikad ne dati obećanja ili preuzeti obaveze koje ne možemo izneti. Kada napravimo grešku, nije smak sveta, sujetu staviti na stranu, priznati i uraditi sve u našoj moći da je ispravimo.

Razvojem stručnosti

Što više stručnosti posedujemo i imamo mogućnosti da je dokažemo, to nam je veći kredibilitet.

Za izgradnju stručnosti, bitno je odabrati jednu ili dve ključne oblasti koja će uticati kako će drugi da nas vide. Setite se Mome Kapora, u kojim je oblastima on bio vrhunski?

Takođe, treba se potruditi da budemo u korak sa najnovijim trendovima u oblastima u kojima smo percipirani kao stručni. Kada smo informisani o trendovima i dostignućima, ljudi će verovati u naš sud.

Transparentnošću

Ljudi veruju ono što vide. Kada ste otvoreni i iskreni, drugi ne moraju da pogađaju i pretpostavljaju koji su vaši motivi ili namere. Sećate se one izreke: ”Pretpostavka je majka svih zajeba.

Imajte to na umu kada ste u interakciji sa svojim klijentima, saradnicima, prijateljima. Mi ulivamo poverenje onda kada otvoreno govorimo o našim namerama , vrednostima i ciljevima.

Isto tako, komunikacija treba da bude otvorena , naročito kada se saopštavaju i loše vesti. U životu nije uvek sunčan dan I proleće. Neću se sada pozivati na Rokija mada me vuče ova prethodna rečenica.

Kada sami otkrijemo informacije o sebi umnogome pomaže u tome da budemo transparentni. Na primer, jedna studija je pokazala da profesori sa koledža koji su podelili lične podatke u očima studenata su percipirani kao više verodostojni od onih koji to nisu uradili.

Jasnim komuniciranjem

Uvek treba početi jačanjem naše aktivne sposobnosti slušanja. Kada ljudi govore , skocentrišimo se i poklonimo im našu punu pažnju, uz postavljanje pitanja radi pojašnjenja delova koje ne razumemo (na taj način dajemo na znanje i da ih slušamo).

U komunikaciji sa drugima, treba govoriti jasno i samouvereno . Treba izbegavatii žargon i fokusirati se na otklanjanje svih prepreka koje utiču na komunikaciju, kako bi naši slušaoci jasno primili i razumeli našu poruku. Zvuči možda komplikovano, ali u stvari nije samo probajte.

Profesionalizmom

Profesionalizam je važan element kredibiliteta jer pokazuje drugima da nam je zaista stalo do odnosa koji stvaramo i onoga što radimo .

Da bi pokazali profesionalizam , poželjno je kontrolisati svoje emocije na poslu (iako je to nekad užasno teško, ipak smo ljudi). Uzdržati se od napada na druge kada smo umorni, pod stresom ili frustrirani (izbegavati delovanja u afektnim stanjima) . Kada smo u raspravi ili u pregovorima, ne uzimati previše k srcu komentare ili mišljenja drugih. Emocije u poslu ostaviti po strani kako bi imali mogućnost da budemo što objektivniji u rasuđivanju..

Doći na posao, sastanak, važan skup pristojno obučen možda deluje kao mala stvar, ali, ipak govori dosta o nama i kako nas vide drugi.

Ispunjavanje rokova i kvalitet su možda i glavne determinante profesionalizma koji utiče na to da li ćemo i imati kredibilitet uopšte.

I za kraj,  slika ispod govori više od pet, a manje od deset reči

Marko Burazor

*Autor je vlasnik i direktor kompanije za poslovnu edukaciju i konsalting BC Agency, Treninzi.rs
**Treninzi, koučing i konsalting poslovnih, prodajnih i veština komunikacije

Za listu raspoloživih in-house treninga kliknite OVDE

Više informacija na: treninzi.rs@gmail.com – pozovite: +381 64 129 1983

Naši klijenti