Tajanstveni kupac. Priča o Sem Valtonu (WALton MART)

Ovaj broj za mene predstavlja poseban izazov. Moj je zadatak  da vam predstavim u ovom jednom tekstu  kompaniju koja je po prihodu druga na  svetu (ispred je samo ExxonMobile), za koju se vezuje 69 miliona internet stranica,o kojoj se pisalo u preko 18 miliona knjiga i publikacija ,koja je mnogo toga pokrenula i izmislila, pri tom stigla da bude i hvaljena,osporavana,kritikovana…

Tekst koji čitate  ne bi ni bio napisan da nije bilo čoveka koji je znao šta znači težak rad, koji je bio rodjen da bude lider ,a ne sledbenik. Priča o Wal–Mart-u  je u suštini priča o svemu onome što je stvorio gospodin Sem Walton. U daljem tekstu ću ga oslovljvati sa Walton iako to nije po našem pravopisu, ali da ispoštujemo suštinu.

Gospodin Sem

Glava sad vec naširoko poznate Walton porodice je rodjena 29.marta 1918. u gradicu Kingfišeru,u državi Oklahoma. Rodno mesto mu nije dugo bilo dom s obzirom da su njegovi roditelji bili primorani da pobegnu od farmerskog načina života kako bi prehranili porodicu. Misuri im je bio naredna destinacija .Na Sema preseljenje nije imalo skoro nikakvog uticaja. Njegova ambicioznost I upornost je ono što ga je krasilo i razlikovalo od druge dece. Teška vremena koja su usledila sa ˝Velikom depresijom˝ naterale su ga da  radi raznorazne poslove od muženja krava I prodavanja mleka pa sve do raznošenja novina. Sve te poslove je radio kako bi platio školovanje, a ujedno  I  pomogao porodici da sastavi kraj sa krajem. Njemu sve to nije teško padalo, a pri tom se to nije odrazilo na školu. Upisao je ekonomiju na Univerzitetu Misuri. Tu je pokazao prve obrise liderstva. Bio je clan studentskog senata,predsednik Nedeljne skole. Od strane kolega je izabran za doživotnog predsednika svoje klase 1940 godina,  za Sema je  predstavljala  novi početak.  To je  godina u kojoj je diplomirao I našao svoj prvi pravi posao. Poslodavac mu je bio J.C Peney koji mu je dugi niz godina kasnije bio najljući rival. Posle samo dve godine rada Sem biva primoran da napusti J.C Peney zbog II Svetskog rata. U išekivanju poziva za vojsku, država ga rasporedjuje da radi u Du Pontovoj fabrici municije. Tu upoznaje Helen Robson, ćerku poznatog bankara I zemljoposednika. Ubrzo nakon poznanstva Helen mu  postaje bračni saputnik. To je ostala do kraja njegovog života. Neiskušivši ni promil bračnog života poziv za aktivaciju vojnog statusa dolazi u najgori momenat.

Prvi objekti

Po dolasku iz vojske,jedino što mu se motalo po glavi je ideja o svojoj radnji tj. sopstvenom biznisu. San je počeo da mu se ostvaruje onog trenutka kada mu je tast pozajmio $20000. Od tih para je kupio ˝Ben Frenklin˝ prodavnicu robe široke potrošnje u Njuportu, Arkanzasu. To je bila franšiza u sastavu  Butler Brothers lanca. Od trenutka kada mu je san prešao u javu, Sem je znao samo za uspehe. Njegova radnjica je bila medju najbolje snabdevenim I najprofitabilnijim u 5 država. Stalno su uvodjene inovacije, od kanala distribucije, rabata, pozicioniranja…Prodavnica je jednostavno bila hit, svi su hteli deo kolača. Iz tog razloga kad je došao momenat da se produži zakup,vlasnik to prosto nije hteo, jer je radnju namenio svome sinu koji bi nastavio već razradjen biznis. Taj splet okolnosti nije sprečio Sema da živi svoj san. Prodao je vlasniku licencu I pri tom zaradio $50 000. Potraga za novom lokacijom nije dugo trajala. Sledeća destinacija je bio gradić Bentonvil, Arkanzas. Tu je kupio radnju I nazvao je 5&10 Walton. Ovaj objekat je takodje bio franšiza u sastavu Butler Brothers. Radnja sa sličnim, medjutim malo dopunjenijim konceptom  takodje je bila  pun pogodak. Sam život nam govori da ako idemo pravim putem, ne treba skretati sa njega.To je on I ucinio. Nastavio je da otvara radnje, s tim  sto je sad otvarao radnje bez franšize. U sve poduhvate u koje je ulazio glavni partneri su mu bili, brat, tast I šurak. Oni  su imali apsolutno poverenje u sve njegove ideje  I razmišljanja. Projekti su se nizali jedan za drugim.Sa bratom je otvorio veliki tržni centar. U početku se pokazalo kao dobar potez,  kasnije se  ispostavilo kao potpuni promašaj. To ga nije pokaolebalo, put kojim je  trebalo  da ide samo mu je bio jasniji, a  to je potpuna posvećenost maloprodaji. Nakon  “prosvetljenja” , otvara veće I lepše prodajne objekte koje  naziva Walton’s Family Center. Kako svaki objekat ima neke probleme sa zaposlenima. On  te probleme rešava tako sto im nudi deal da participiraju u vlasništvu i profitu .Svaki zaposleni je mogao maksimalno da uloži do $1000.Na taj način je Sem dobio lojalne zaposlene koji su pored profita za firmu donosili I sebi dobit. Fluktuacije gotovo da nije ni bilo. Svima je bilo bolje. Kompanija se širila strahovitom brzinom 1962 godine, sa svojim bratom je posedovao 16 velikih objekata u nekoliko drzava.To je I godina kad je otvoren prvi objekat  sada već najvećeg maloprodajnog lanca na svetu Wal-Mart-a.

Wal-Mart, know-how, inovacije…

Šta je to sto Wal-Mart čini posebnim, što ih odvaja od drugih? Da bi to shvatili dovoljno je da se navedu neke od inovacije koje je gazda Sem uveo u biznis. Jedna od najrevolucionarnijih inovacija ikada uvedenih u maloprodaji je koncept samousluživanja. Time uspeva da značajno  smanji broj zaposlenih i troškove. Postojeće radnike realocira na  druge poslove. Potrošačima se daje više vremena za izbor  pri kupovini. Naredna značajna inovacija koja je umnogome oblikovala trgovinu je uvodjenje sezonskih popusta. O efektu sezonskih popusta jednostavno ne treba previše trošiti reči. Da bi ceo sistem  funkcionisao,potrebni su dobri zaposleni  jer ako njih nema ništa nam ne pomažu ni popusti, ni organizacija…Zato je on svojim menadžerima, običnim  radnicima nudio  procenat od zarade objekta. Taj koncept se i dan danas primenjuje. Mnoge  kompanije su  to preuzele  I implementirale  u svoju korporativnu politiku. Sledeće po čemu je “Priča o Wal-Mart”-u prepoznatljiva je njihov koncept “Svaki dan niske cene. Rečenica koja govori mnogo toga o filozofiji kompanije. Wal–Mart –ova  suština poslovanja je da oni moraju stalno da imaju niže cene od konkurencije. Formiranje cena  baziraju na nekoliko postulata, a to su: 1. Racionalnost– štedi se na svemu, na jednom papiru se piše na obe strane, zaposleni plaćaju korišćenje telefona u objektu… 2.Zapošljava se najjeftinija radna snaga – npr. latino-amerikanaca ima mnogo, belaca, crnaca, tu je teško ostvariti neku bolju saradnju, dok je komunikacija otežana, 3. Ne vezuju se za dobavljaše – ko da najpovoljniju cenu taj dobija i prostor u  objektu,  4. Uzak asortiman-eventualno jedan, dva  jaka brenda i sve ostalo nepoznati ekstremno jeftini artikli, 5.Pregovaracka moć – poček u plaćanju kod wal-mart-a ide i do preko 400 dana od momenta  prijema robe, 6.Lokacija – kupuju se bukvalno poljane i  ide se van grada gde su jeftinije lokacije, 7.Dobar odnos sa zajednicom – jer se zapošljavaju i hendikepirani i tu se dobijaju poreske olakšice.

Mislim da bi bilo korisno da vam još napomenem   kampanju “Made in America” koju je pokrenuo gospodin Sem čija  je suština  bila u favorizovanju američke robe naspram inostrane koja je bila jeftinija. Ovaj deo je obradjivan  u jednom od prethodnih brojeva tako da sam samo pomenuo kako bi povezali sa već napisanim  .

Tajanstveni kupac

Ne znam da li znate, ali gospodin Walton je otvorio i prvu agenciju Mystery Shoppinga. Agencija se bavila unapredjenjem maloprodaje. Način na koji je funkcionisala je veoma jednostavan. Prerušeni tajanstveni kupac je obilazio objekte i testirao  zaposlene i njihovu uslugu, posmatrao način rada… Najpoznatiji tajanstveni kupac je bio on sam. Veoma često je krstario  svojom zelenom “bubom” širom cele Amerike od jednog objekta do drugog, kako bi se sam uverio šta treba promeniti, uvesti…

10 pravila Sema Waltona

Iz navedeneog se vidi da je to bio čovek koji je imao žicu. Svoj život je proveo radeći na projektu pravljenja moderne trgovine, koja je  trebalo da se  razlikuje od drugih. Da bi to ostvario morao je da stvori odredjena pravila, šire poznata kao “Waltonova pravila”. Ona glase :

  1. Posveti se dostizanju uspeha i budi strastven u tome,
  2. Podeli uspeh sa onima koji su ti pomogli da ostvariš uspeh,
  3. Motiviši sebe, a i druge da ostvare tvoj san,
  4. Pričaj s ljudima i pokaži da ti je stalo,
  5. Prepoznaj i ceni ljude zbog svog truda  i rezultata,
  6. Proslavi ostvarenja svoja, a i drugih,
  7. Slušaj druge i uči od njihovih ideja,
  8. Prevazidji očekivanja potrošača i drugih,
  9. Kontroliši troškove i sačuvaj način za uspeh,
  10. Plivaj uzvodno, budi drugačiji i promeni status quo

Zaostavština

Gospodin Sem Walton je umro 1992 godine, iza sebe je ostavio kompaniju koja ima 7000 prodajnih objekata širom sveta i sa $316mlrd  prihoda u 2005-oj je prva trgovinska kompanija u svetu  Naslednicima je testamentom ostavio  svakom po $20 mlrd. Napravio je kompaniju koju mnogi kritikuju i osporavaju ali ipak idu da pazare u nju.

Tekst objavljen u časopisu E magazin (2007)

Marko Burazor

*Autor je vlasnik i direktor kompanije za poslovnu edukaciju i konsalting BC Agency, Treninzi.rs
**Treninzi, koučing i konsalting poslovnih, prodajnih i veština komunikacije

Za listu raspoloživih in-house treninga kliknite OVDE

Više informacija na: treninzi.rs@gmail.com – pozovite: +381 64 129 1983

Naši klijenti