Prvi utisak i harizma u biznisu | Govor tela

Da li ste se zapitali pre nego što odete na poslovni sastanak , kakav ćete ostaviti prvi utisask na svog sagovornika? Da li ja imam harzimu ili ne ? To su samo neki od elementata neverbalne komunikacije koja u poslovanju može imati veliki značaj ukoliko se pravilno koristi i interpretira.

Prvi utisak

Prvi utisak koji ostavimo na suprotnu stranu je veoma bitan, jer kad se ostavi dobar utisak na nekog onda on kasnije tokom posla i druženja teži da nađe sa nama minimum zajedničkog kako bi se ipak skopio neki ugovorni odnos (ili neki drugi neformalni aranžman) sa nama kao jednom stranom koja mu se sviđa ili dopada. Sa druge strane kad je obrnuti slučaj, mnogo je teže ubediti drugu stranu u bilo šta, jer ne sviđanje prerasta u intuiciju dok intuicija veoma često ume da bude presudan faktor u donošenje odluka. Često može da se čuje kao razlog da nam intuicija govori da je nešto dobro ili nije. Intuicija jednako prvi utisak.

Preporučljiv stav za prvi utisak

Kako da ostavimo dobar prvi utisak?

Postoji dosta nepisanih pravila koja se koriste da bi se ostavio pozitivan prvi utisak. Ona koja su najčešće pominjana u šarenolikoj stručnoj literaturi  su:

  1. Stav kojim se želi predstaviti drugoj strani. Stav bi trebao da bude konzistentan  i da po mogućnosti odražava otvorenost, pristupačnost i da se radi o osobi koja bi mogla da postane prijatelj.
  2. Osmeh je najbolji znak otvorenosti i prijateljskog odnosa.
  3. Gledanje u oči predstavlja i odaje ozbiljnost osobe i skida sumnju da se osobi ne može verovati i da se radi o nekom nestalnom tipu čoveka.
  4. Rukovanje kao što je navedeno u prethodnim glavama je prvi kontakt sa drugom stranom, koji može znatno da utiče da se ostavi pozitivan utisak.

Harizma

Harizma je bitna osobina  kod osoba koje su predodređene da budu lideri. Termin harizma je prvi utvrdio otac sociolgije Maks Veber i ta reč potiče od grčke reči χάρισμα što znači uzvišeni dar. Ovaj termin se u literaturi često definiše kao mešavina samopouzdanja, čvrstog stajanja na zemlji i šarmantnosti.

Kako osoba zna da je harizmatična?

Odgovor na ovo pitanje bi bio tako što se unutrašnji osećaji poklapaju sa onim što se izražava kako verbalno tako i neverbalno. Kod osoba sa harizmom osmeh teško može da bude veštački.  Jednostavno prirodno ponašanje je glavna determinanta harizme kao jednog elementa neverbalne komunikacije.

 Koliko puta smo prisustvovali situacijama da neko iz našeg okruženja npr. prijatelj, kolega koji je u neformalnoj komunikaciji svestran, duhovit, ekstrovertan i gestikulaciju koristi na fenomenalan način, ponaša totalno suprotno u situacijama kad se radi o nekom formalnom sastanku ili prezentaciji. On u takvim situacijama koje podrazumevaju povećanu formalnost i poslovnost predstavlja sebe kao introvertnu osobu, neveštu i  bez gestikulacije. Iz tog razloga da bi pokazali svoj pun potencijal  i harizmu, opuštenost i prirodnost je neophodnost, a ne mogućnost.

Koliko prvi utisak može da utiče na formiranje slike o drugoj strani?

Iz ankete gde su učestvovali poslovni ljudi u Srbije  se mogu videti rezultati koji su opisani na ilustraciji. U ovom pitanju se traži odgovor od anketiranih ispitanika: koliko je njima bitan prvi utisak na formiranje slike o drugoj strani?

Koliko prvi utisak može da utiče na formiranje slike o drugoj strani?

Sa slike vidimo i da su ispitanici u najvećoj meri odgovorili da jako utiče. Ono što su oni  u razgovoru navodili redom povodom ovog pitanja je da i pored toga što znaju da mogu da pogreše ako se neko predstavi na način na koji to nije hteo pri prvom sastanku i oni formiraju negativnu sliku o toj osobi. Ta slika u velikoj meri utiče na formiranu sliku o toj osobi, iako se  ona kasnije tokom poslovanja pokazala u najboljem mogućem svetlu, to neko zrnce koje je napravio prvi utisak ipak ostaje.

Članak je deo knjige Neverbalna komunikacija (Naučite jezik kojim ceo svet govori)

Marko Burazor

*Autor je vlasnik i direktor kompanije za poslovnu edukaciju i konsalting BC Agency , Treninzi.rs
**Treninzi, koučing i konsalting poslovnih, prodajnih i veština komunikacije

Za listu raspoloživih in-house treninga kliknite OVDE

Više informacija na: treninzi.rs@gmail.com – pozovite: +381 64 129 1983

Naši klijenti