Koji su tipovi ličnosti u poslu? Koje kanale komunikacije koristimo?

Još jedna tipologija ličnosti ili nešto stvarno korisno?

Znate ono kada sa nekim ljudima samo ne znate kako da komunicirate? Možda su vam čak i dragi, ali kada je stres ili kada se nešto dogovarate, kao da je vi u klin oni u ploču. To nekako uglavnom pripisujemo tome da smo različiti, ne razumemo se, ne možemo intuitivno da provalimo kako funkcionišu, čak idemo i dotle da je naš način pravi, a oni nemaju pojma. Ako vas ne zanima preterano da se bavite time, onda samo prihvatite da je to tako, i sa tim ljudima izbegavate neke teme ili se zakačite s vremena na vreme i to je to. Ali, ako vam posao zavisi od dobre komunikacije sa različitim ljudima i načina na koji možete da im priđete, motivišete ih, razumete ih…sigurno razmišljate o tome! Meni kao psihoterapeutu je to baš važno, a pri tome sam dosta racionalna i konkretna, pa mi je malo teško bilo da prihvatim da to sve mora na intuiciju. Naravno da je intuicija bitna, samo sam bila sigurna da postoji nešto što mogu da naučim, kako bih bolje komunicirala i sa ljudima sa kojima intuitivno nisam sigurna šta da radim. I postoji (ne možete da zamislite koliko me to obradovalo ) Kako to izgleda?

Lidija i Sanja rade zajedno. Kada posmatramo Lidiju, vidimo da stoji uspravno, primereno sređena i obučena, ništa ne štrči, ali ništa nije ni specijalno kreativno. Glas joj je odsečan i ravnomeran. U pauzama ili pre nego što počne da priča gleda na gore, nabraja (često i na prste) kako bi sve pokrila što ima da se kaže na tu temu. Sa druge strane, Sanja, zvuči napeto, nabira obrve, ponekad stisne pesnice, često postavlja pitanja „Šta si rekla, nisam te razumela? Je l možeš da ponoviš?“.

Verovatno već samo na osnovu ovoga možede da izvedete neke zaključke. Npr. Lidija je sistematična, Sanja je zbunjena, možda biste se na Lidiju pre kladili u nekoj poslovnoj situaciji da će da se snađe. Ali tu postoji mnogo više. Transakciona analiza kaže da Lidija spada u tip ličnosti Odgovorni radoholičar. Sada već možete da izvedete više zaključaka. Ona je odgovorna, savesna i pouzdana. Na nju možete da se oslonite. Proaktivna je u rešavanju problema. Ali, po transakcionoj analizi, postoji još jedna veoma važna stvar koju saznajemo kada prepoznamo kom tipu ličnosti pripada Lidija. A to je, koji je njen omiljeni kanal komunikacije. Šta to znači?

Postoje 3 kanala komunikacije, razmišljanje, emocije i ponašanje i svaki tip ličnosti ima one koje redovno koristi i one na koje samo zablokira.

Lidiji, kao Odgovornom radoholičaru, otvoreni kanal komunikacije je Razmišljanje. Što znači da ako je pitate šta misli o nečemu, dobićete veoma elaboriran odgovor i Lidija će se osećati komforno u toj komunikaciji. Sa druge strane, Osećanja joj nisu baš omiljeni kanal, a Ponašanje nikako. Šta je najbolji način da je zbunite? Da kažete da uradi šta god želi kako bi se osećala dobro. Tu kreće haos. Šta to znači, da li to što joj pada na pamet zaista i treba da uradi, da li se bolje oseća sa ovim rešenjem ili sa ovim drugim, šta ako pogreši. Ono na šta možete da računate je da će uraditi to što tražite na neki način. Nije ona džabe Odgovorni radoholičar. Ali neće joj biti prijatno.

Sa druge strane, Sanjin tip ličnosti je Razigrani antagonist, a njen otvoreni kanal komunikacije je Ponašanje. Ako joj predložite da radite nešto novo i uzbudljivo, tu je. Emocije joj nisu omiljene, a Misljenje izbegava u širokom luku. Ako hoćete da je zbunite, pitajte je da vam detaljno izloži svoje mišljenje, strukturisano po stavkama i fokusirano na cilj. Već se izgubila. Jer joj je pala gomila stvari na pamet, ne zna kako da ih strukturiše i samo se zbuni se.
Ovakve situacije naravno mnogo pre dolaze do izražja pod stresom. Retko ko od nas u opuštenoj komunikaciji uopšte neće biti sposoban da razmišlja ili da kaže šta bi voleo da radi, ali na poslu, pogotovo u komunikaciji sa šefom ili važnim klijentim, možemo da očekujemo ovakve reakcije.

Zamislite sad da Lidijina i Sanjina šefica, Marija, kada priča, priča ravno i monotono. Slabo gestikulira, nema izraženu mimiku. Oblači se dosta konzervativno. Kao i Lidija, priča jasno i ravnomerno, nabraja dok priča, detalji joj nikad ne promiču. Na osnovu neverbalnih signala možemo da zaključimo da je njen tip ličnosti Briljantni skeptik. Kao i Lidiji njen kakal komunikacije je Razmišljanje, samo što joj je još teže nego Lidiji da komunicira na nivou Emocija i Ponašanja. Naravno, to komunikaciju sa Sanjom znatno otežava. Lidijom je uglavnom zadovoljna, ponekad sumnja da neće uspeti da odradi sve dovoljno detaljno kako bi ona to želela, ali ipak može da joj prepusti posao. Sa druge strane, sa Sanjom najčešće ima situaciju da vrlo direktivno zahteva nešto, što Sanja kaže da će uraditi, pa ne uradi. I Lidija i Sanja smatraju da je Marija previše kritična i da mikromenadžuje, ali Lidija se divi načinu na koji ona razmišlja, njenoj usmerenosti na detalje i smatra da može mnogo da nauči od Marije. Sa druge strane, Sanja je potpuno nezadovoljna Marijinom načinom komunikacije sa njom, šta god da Marija kaže tumači kao kritiku, ne ume da joj se suprotstavi ni da kaže šta bi želela i na kraju menja tim. Odlazi kod Stevana. On je sušta suprotnost Mariji. Šarmantan je, društven, pričljiv. Kada ga posmatrate u komunikaciji sa drugima, često klima glavom dok drugi pričaju, naginje se ka njima, energičan je. Za razliku od Marije on apsolutno ume da podstakne Sanjin entuzijazam u poslu. Zašto? Negov tip ličnosti je Šarmantni manipulator. Kao i Sanji, otvoreni kanal komunikacije mu je ponašanje, pa im je komunikacija mnogo prirodnija nego komunikacija između Sanje i Marije.

I na osnovu ovoga možemo da zaključimo, da se ljudi bolje slažu sa onima koji su sličniji njima. Nije neki epohalan zaključak! Zašto je onda ovo meni bilo toliko fenomenalno otkriće? Zato što kada naučimo da prepoznamo tip ličnosti i otvoreni kanal komunikacije mi dobijamo toliko opcija.

1. Kao menadžeri možemo:

a. da prepoznamo svoj tip ličnosti i da vrlo brzo, kada prepoznamo tip ličnosti novog ili potencijalnog člana tima znamo koji deo komunikacije između nas će ići ok, a koji ne
b. da maksimalno motivišemo zaposlene i samim tim povećamo njihovo zadovoljstvo poslom i produktivnost
c. da naučimo kako da komuniciramo sa kolegama koji vode druge timove, koji god da su tip ličnosti i popravimo saradnju sa njima
d. isto važi i za klijente
e. da naučimo kako da komuniciramo sa svojim menadžerom kako bismo bolje predstavili svoje ideje

2. Kao zaposleni u HRu možemo:

a. da procenimo tip ličnosti prilikom selekcije i pretpostavimo kako će se uklopiti u tim u kom je pozicija za koju konkuriše
b. da pristupimo različitim ljudima na način na koji im najviše odgovara kada radimo na njihovom razvoju
c. da posle selekcije ili razvojnog intervjua damo izveštaj menadžeru kako da na najbolji način komunicira sa zaposlenim
d. da naučimo svoje kolege da prepoznaju svoj i tuđe tipove ličnosti i poprave međuljudske odnose u timu ili među timovima
(iz činjenice da nabrajam možete da pretpostavite koji sam ja tip ličnosti )

Kako to radimo. Na osnovu neverbalnih signala određujemo tip ličnosti, na osnovu toga znamo koji su kanali komunikacije dostupni sa tom osobom i tome prilagođavamo svoju komunikaciju. Ovo zahteva vežbanje. Najtežio deo modela jeste uočavanje neverbalnih signala i uvežbavanje formulisanja komunikacije na način koji gađa otvoreni kanal sagovornika. Ali, to je potpuno na nama, ko želi uvežbaće

Tip ličnostiOtvoreni kanal kominikacijeZatvoreni kanal komunikacije
Odgovorni radoholičarMišljenjePonašanje
Briljantni skeptikMišljenjePonašanje
Entuzijastični hiperreaktorEmocijePonašanje
Kreativni sanjarPonašanjeEmocije
Razigrani antagonistPonašanjeMišljenje
Šarmantni manipulatorPonašanjeMišljenje

Autor

Bojana Matović

psihoterapeut

Za listu raspoloživih in-house treninga kliknite OVDE

Više informacija na: treninzi.rs@gmail.com – pozovite: +381 64 129 1983

Naši klijenti